Att starta en antikbutik online är enklare än vad många kanske tror. Men det finns några saker som man behöver veta och dessa kommer vi att gå igenom i den här artikeln. Vi kommer bland annat ta upp hur du startar en firma, hur du sköter bokföring och redovisning samt hur du kommer igång rent tekniskt med din butik på webben. Vi kommer att dela med oss av en hel del värdefulla tips så vi kan varmt rekommendera att du läser vidare om du är intresserad av att starta en antikbutik på nätet. E-handeln växer så det knakar för tillfället och att starta en butik på nätet kan verkligen vara en spännande och rolig utmaning som dessutom kan leda till en hel del inkomster. Att vara näthandlare är inte några få förunnat idag, utan möjligheten finns för de flesta som har lite driv och intresse och som är uthålliga när det gäller att bygga upp en bred kundbas.
Att öppna upp en webbutik
Att börja sin affärer på webben med WordPress, Tictail eller Shopify är väldigt smidigt och går snabbt. Detta är tjänster som vem som helst kan använda och som underlättar för den som inte är så tekniskt insatt. Om du inte vill betala några stora summor för din webbutik så är dessas tjänster ett bra alternativ. Tictail finns till exempel i en gratisversion. Affärerna i din webbutik kan leda till en fysisk butik om du säljer mycket. Det gäller att få upp omsättningen på en så pass hög nivå att du har råd att hyra eller köpa en bra lokal, alternativet är att du tar ett lån. Att ha både en webbutik och en fysisk butik är förmodligen det bästa sättet att maximera exponeringen mot kunderna. Många föredrar fortfarande att handla i fysiska butiker där man kan gå och känna och klämma på sakerna. När det gäller antikviteter är det förmodligen väldigt intressant för många att se skicket på produkterna. Därför är det bra att även kunna erbjuda kunderna att komma till en fysisk butik.
Att starta en enskild firma
Att starta en enskild firma är inte särskilt svårt. Gå in på Skatteverket.se och använd dig av de e-tjänster som finns där. Med hjälp av e-legitimation kommer du väldigt långt och det behöver inte dröja många dagar innan du har din F-skattsedel. Innan du sätter igång kan det vara bra att lära sig lite om hur det fungerar med skatter, moms, redovisning och bokföring. Alla som driver enskild firma har krav på sig att bokföra och redovisa sina resultat. När du ska handla med antikviteter gäller särskilda skatteregler och momsregler. Läs mer om dessa på skatteverkets hemsida. Som egen företagare har du ansvar för att driva firman på ett ansvarsfullt sätt så kom ihåg att du behöver ha koll på vilka lagar och regler som gäller innan du sätter igång. Eftersom du kommer skicka många paket är det bra att ha billig frakt. Kolla gärna vilka alternativ Postnord, DHL och Schenker kan erbjuda när det gäller att få ner fraktkostnaderna, det kan verkligen löna sig.